Povestea vorbei: „A da în bobi”…


Bobul, alias Fasolea Fava (Vicia faba)„Datul în bobi” este o „tehnică” de divinație (citire a viitorului), popular în spațiul nostru carpatic din vremuri imemoriale. Strămoșii noștri foloseau 41 sau 42 de bobi de fasole, porumb, mazăre sau orez, pe care îi „meneau”, aruncând-i cu mâna stângă pe o față de masă albă, în timp ce rosteau descântecul magic („Patruzeci si unul de bobi numarati,/
Patruzeci si unul de frati,/Sa alergati,/Sa cautati,/Pe unde stiti/Si sa-mi ghiciti…). 

Scormonind însă cu mai multă râvnă în trecutul mistic al bobilor, descoperim ritualuri similare pe meleaguri mult îndepărtate, practicate de preoți în temple păgâne, cu „bobi” care nu erau nici de porumb, nici de orez și nici de fasolea noastră tradițională, aservită perioadelor de post, iahniei și „bătutei”.

Bobul autentic, sub denumirea latină de „vicia faba” este o leguminoasă, deci o rudă apropiată a fasolei (aparținând familiei Fabaceae-lor). În Egipt, unul dintre leagănele acestei specii, bobul era o legumă atât de comună, încât a ajuns să fie considerat aliment al oamenilor de rând și evitat (tocmai din acest motiv) de către clasele superioare. Utilizarea sa intensivă de către popor, i-a „împrumutat”, se pare, o atare vulgaritate, astfel încât preoților egipteni nu le era îngăduit nici măcar să-l atingă, ori să-l privească (cu atât mai puțin să-l consume!!), pentru a nu se întina (considerându-se că bobii sunt cumva „murdari”). Aura obscură sau ocultă care a ajuns să înconjoare „bobii” nu se oprește însă aici: utilizarea lor în scopuri ritualice este incriminată de către descoperirea lor în morminte și lăcașuri de cult, precum mormintele egiptene, romane ori dacice.

Folosirea bobilor în cadrul riturilor funerare constituie, probabil, unul dintre motivele care au alimentat o atare teamă față de ei, matematicianul și filosoful Pitagora interzicându-le adepților și ucenicilor săi să consume aceste boabe, crezând că ele încapsulează cumva „sufletele celor morți”. Vicia faba, pastai

Mai sus-evidențiata aură mistică înfășurată în jurul lor, precum și termenul efectiv de „bobi” utilizat în sintagma „a da în bobi” („a căuta tainele viitorului după cum se așază bobii aruncați de ghicitor”, conform dex.ro), m-a făcut să mă întreb dacă această tehnică subscrisă divinației (artă, capacitate a unor persoane alese, ori inițiate, de a afla și desluși taine ascunse, în special viitorul) nu are legătură tocmai cu „bobul”, cu „bobii”. Evident că aceasta pare a fi o simplă speculație, mai ales că în prezent termenul de „bob” este alocat oricărui fel de boabă, de la porumb, până la strugure și grâu (iar datul în bobi se practică azi, din câte se pare, cu boabe de porumb); dar, tocmai faptul că această tehnică, a ghicitului în bobi, a fost practicată inițial în templele egiptene, m-a pus și mai mult pe gânduri (mai ales că nu știm ce fel de bobi se aruncau atunci, în iureșul cititului destinului, pe masa tainelor oculte)…

Bobii au fost apreciați și cultivați și de către greci și romani, față de care nu erau nicidecum străini; de fapt, credința lui Pitagora vis-a-vis de proprietățile lor… mistice, nu era o nălucire proprie, ci o credință împărtășită la scară largă de către oamenii din popor (și nu numai), bobii reprezentând parte integrantă, ca obiecte magice, în cadrul unei ceremonii religioase, numită „Lemuria” (sau „Lemuralia”), care se celebra în nopțile de 9, 11 și 13 mai, când stăpânul casei (pater familias) trebuia să se trezească la miezul nopții și să dea ocol casei, desculț și aruncând pe jos 9 bobi, în timp ce evoca incantația „Haec ego mitto. His redimo meque meosque fabis” („Pe acestea le arunc. Cu acești bobi mă absolv pe mine și pe ai mei”). Conform credinței, 9 spirite urmau să se „încarneze” în acești bobi, care apoi dispăreau în mod miraculos.

Lemuralia a fost celebrată de către romani, în această manieră, până în secolul 7 (mai exact, până în anul 610), când Papa Boniface al IV- lea a convertit-o în Sărbătoarea Tuturor Sfinților.

Anunțuri

Lasa un raspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s